hamburgare, glass och chips

Julledigheterna har gjort så att maten krånglat väldigt mycket, men jag börjar vänja mig vid det nu. Sena sovmorgnar och sena kvällar. Igår hände en sak som jag varit rädd för så länge.

Jag hade ätit en sen lunch halv 3 och enligt min beräkning så ska inte middagen ätas förrens 20.30. Middag så sent har jag aldrig ätit så jag bestämde mig för att äta nått knäckebröd och frukt istället för middagen. Jag visste att det var fel, och att jag inte får eller ska hoppa över måltider. När jag kom hem till K senare på kvällen så kom vi överens om att vi skulle göra hamburgare hemma. Det var allt för kallt för att åka ut och köpa sushi som han ville. Så hamburgare med bröd och potatis till. Sjuka N inom mig skrek nej nej nej, du som hade skött dig så bra och inte ätit onyttigt och godis de senaste dagarna, ska du verkligen förstöra allt. Samtidigt så sa friska N, varför inte? Det är ju gott och inget hände med vikten för det. Oroa inte dig.

Friska N vann. Jag som egentligen inte var så hungrig klockan 8 när maten blev färdig besätmde mig ändå för att äta lite. Jag skulle ju kanske bli hungrig om en halvtimme. Fick inte i mig hela. Kände hur mätt jag höll på att bli och spytankarna kom lika snabbt. Kramades lite med K och vi gick och la oss tills mättnades oxå la sig. Pratade lite om det och efter en halvtimme så kändes det bättre. Vågade till och med att äta glass och chips till filmen på kvällen. Helt utan ångest, eller nästan i alla fall.

Jag måste våga utmana mig själv för att göra framsteg. Det är endast jag som kan jobba och offra mig för att bli helt frisk. Ingen annan kommer att göra det åt mig om jag inte är beredd. Min behandlare och alla andra som försöker hjälpa mig kan ge mig verktygen, men det är fortfarande jag som måste bygga.

Istället för att ha ångest över hamburgaren, glass och chipsen igår, så är jag ganska nöjd. Jag har gett ätstörningen en spark. Och även om jag är medveten om att hon kan sparka mig när som, så är jag redo för det oxå. Jag vet hur jag ska göra nu. Jag har ingen plats för ångest i mitt liv. Det är så mycket annat som jag vill göra istället!

Kram

Kommentarer
Postat av: Tove

Bra kämpar vännen! Fortsätt sparka ätstörningen lång bort åt fanders =) Han ska fååå! Du är duktig som vågar utmana och chansa! Har jag med gjort idag, genom att äta BÅDE ordentlig frukost, och nyss ordentlig lunch! Ikväll blir det middag med! o så ska jag fortsätta! Nu ska ätstörningen dö =)

Jag kämpar med dig! Jag finns här om det blir jobbigt för dig någon gång!

En stor grattiskram för att du klarade att utmana!

2009-01-05 @ 14:00:08
URL: http://livetarnu.blogg.se/
Postat av: Louise

Mmm, jag tror att du har rätt. Jag ska verkligen göra mitt bästa med att äta bra så jag hoppas att det blir bättre då!



Det är bra att du slappnar av litegrann, man behöver ju inte alltid följa matscheman till punkt och pricka. Som du skrev "det är ju gott och inget hände för det"!



Kram

2009-01-05 @ 14:59:55
URL: http://ettfrisktliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0