Tropa de Elite

God morgon!

Var på bio igår kväll med K och en nära tjejkompis. Vi såg Tropa de Elite. Jag älskar brasilianska filmer som handlar om gängbråk osv. Men det är hemskt att se att det springer omkring 8-åringar med vapen och sniffar kokain. Deras verklighet skiljer sig så mycket från vår. Tror inte riktigt att vi kan föreställa oss hur det är att leva i extrem fattigdom där varje dag är en fråga om överlevnad. Innan dess hade jag och K lagat middag. Entrecote med couscous och stekta grönsaker. Blev soppa till det. Gott, dock om köttet inte var riktigt genomstekt. Så lämnade halva kvar på tallriken.

På bion blev det en påse naturgodis. Efter 1,5 timmes långsamt ätande så började jag må illa och det höll sig resten av kvällen. Nu till min fråga, när man väl vet att man kommer må illa av att äta så mycket, varför fortsätter man? Varför stannar man inte när man känner att illamåendet kommer att komma, det första tecknet? Varför envisas man med att äta upp allt man har köpt?
Jag har börjat lära mig att ta upp rillräckligt med mat på tallriken, och även att ibland lämna kvar lite. Varför kan jag inte göra det med godis? Varför äter jag tills det är slut? Vill jag må illa? Försöker jag straffa mig själv på något sjukt sätt?
Försöker jag tränga undan att jag faktiskt är sjuk, eller äter jag och sen skyller på sjukdomen för att jag kan? Tänk så äter jag, för att sen kunna tänka "Jaja, jag är ju ändå sjuk, då gör man såhär". Tänk så var jag inte sugen egentligen men åt bara för att jag vet att jag är sjuk, och när man har bulimis så äter man? En kedjereaktion? Snälla säg att det inte är så!

I alla fall, har ni ett tips på hur man äter tillräckligt mycket godis, och inte tills dess att man mår illa och helst av allt vill spy? Alla tips är okej, även småråd kan hjälpa i långa loppet.


                                     




Gick upp klockan 8 idag, åt gröt med halv banan, två skedar keso och lite mjölk, gott! Ska städa lite här hemma och sätta igång att plugga. Ingen skola förrens på onsdag så blir mest hemmastudier. Ska även hinna med en timmes promenad. Får se om jag får med Å, hon gillar oxå promenader. Jag får ibland för mig att hon oxå har någon form av ätstörning. Hon äter otroligt nyttigt och pratar ofta om nyttig mat, skippar bröd osv. Får intryck om att vi förstår varandra. Samtidigt har hon viktnojor som liknar mina och många andras oxå. Hon kanske blir den jag berättar för om mina problem? Kanske kan vi hjälpa varandra?



Ikväll ska jag dansa Samba och Capoeira. Vi har lite nytt folk i gruppen och det känns spännande. Alltid skönt med nya vänner. Sen får jag se om jag ska träffa K. Det skulle vara skönt att få komma ut lite ikväll, kanske gå en lugn kvällsrunda, inte gjort det på länge.

Skrivs sen, kramar!

Kommentarer
Postat av: josephine

Hej! Kul med kommentar =) Ja de är ju de som är grejen att jag inte vet hur ja vill göra med mitt hår. Har väldigt långt ljust hår, är lite less på de men vi få se hur ja ser ut när ja kommer hem =) Så skönt att bli klippt och ompysslad! Hoppas du får en bra dag!

2008-09-08 @ 09:44:01
URL: http://joss.bloggagratis.se
Postat av: BeaTris

Hej & Tack för kommentaren.

Har läst lite i din blogg & du skriver ärligt & bra om din bulimi, att du har sjukdomsinsikt är förhoppningsvis ett stort steg på vägen till att bli frisk & jag hoppas du snart vågar berätta om det för K & dina Vänner så du kan få mer hjälp. Ta hand om dig du också.



Kram

2008-09-08 @ 10:12:31
URL: http://beatris.bloggagratis.se/
Postat av: satmaran

man slutar inte äta för att det är så gooooooott, hur illa man än mår haha ;)

2008-09-08 @ 10:12:36
URL: http://www.metrobloggen.se/satmaran
Postat av: Karin

Ja eller hur? Vi kanske ska bete oss som 80 resten av livet? Men jag tror jag passar på den lilla hatten ha ha ha.

2008-09-08 @ 11:22:10
URL: http://sakerochting.se
Postat av: Lisa

känner igen mig så väl. mölar också bara tills ja nästan spyr.

jag har funderat mkt på det, tror också de är ett sätt att straffa sig själv! och skylla på sjukdomen.

undrar också hur fasen man ska få ett stopp på de!?

kramar

Postat av: Lisa W

Jag önskar att jag visste! Jag har börjat att lära mig att lämna mat på tallriken ibland men det är SVÅRT och när det gäller godis går det inte alls! Jag kan lämna det i någon minut men sen är jag tillbaka igen för att nalla en till bit.

2008-09-08 @ 14:51:27
URL: http://acceptans.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag vill också veta varför man inte slutar äta när man mår illa eller vet att man komme rmå illa, eller varför VI inte gör det. Tack för alla gulliga och ärliga kommetarer på min blogg. Kram

2008-09-08 @ 15:17:01
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/
Postat av: Malin

Godistips: Köp aldirg mer än 10 lösgodisar, det är lagom. Min kompis som har haft anorexi och bulimi sa det till mig och det stämmer. Visst kan man få ångest men man mår int såå illa. När jag hetsäter så kan jag få i mig 10 ggr så mycket, men det är ca 10 godisar som är gott. Så köp 10 st och njut.. Kram

2008-09-08 @ 15:18:32
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/
Postat av: Anonym

tack. din med. små läste den lite nu. kämpa på vännen. ska läsa mer nu.

Jag är femton. eller 16. en månad kvar. hur ung eller gammal är du ?

2008-09-08 @ 19:09:07
URL: http://onelastrefrain.blogg.se/
Postat av: Sara

Nu är det på tiden att för mig säga tack-TACK för alla din fina kommentarer på min blogg.



å det där med att..vi fortsätter äta godis/naturgodis fastän vi vet att vi kommer att må pyton efteråt och detta skulle vara "tillåtet" för att vi har bulimi"..



en mycket tankvärd och insiktsfull fundering..det där ska jag ta å klura på över 10st godisbitar ikväll(tack mailn:))!







hmm..



2008-09-08 @ 20:41:16
URL: http://nooneputbabyinthecorner.blogg.se/
Postat av: Wizy

Svar: Tack för kommentaren :)

Och tack =). Förmodar att du menar "Skinny isn't perfect, your perfect like you are, so stop starving yourself!"



//Wizy

2008-09-08 @ 22:09:55
URL: http://www.wizy.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0