...

Är lite nedstämd idag. Åt godis igår innan jag gick till träningen. Åt inte så mycket men mådde lite illa. Efter träningen så åkte jag till K, där tårta och naturgodis väntade, ingen middag. Blev lite mycket där oxå, mådde illa. Imorse när jag vaknade, så åt jag gröt med keso, och sen tårta och naturgodis, fortfarande hemma hos K. Tankarna flöder kring mat hela tiden och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Har ätit två knäckbröd med keso och kalkon, och ska äta middag ikväll vid 8. Men suget börjar komma, och jag vill inte. Jag är rädd. Jag är rädd att jag kommer överäta massa ikväll och sen fortsätta med sötsaker. Jag är rädd för mig själv. Jag är rädd för att tappa kontrollen, men det har blivit sådan vana nu att det nästan kvittar. Har ju varit så duktig med maten, och ja det har blivit lite fika oxå, men utan ångest. Eller ja, lite ångest. Precis börjar läsa Bli vän med kroppen och maten - en bok om ätstörningar, och jag gråter. Jag gråter för att jag känner igen mig så mycket och för att jag vet att förr eller senare så kommer jag att misslyckas. Jag vill ta kontakt med någon mottagning för ätstörningsdrabbade, men jag kan inte ta tag i det. Jag vet inte vad jag ska säga till de. Men jag vill göra det innan jag når botten. Jag vet inte hur många gånger jag kommer att orka ramla och ta mig upp. Samtidigt tror jag att jag är väldigt stark som orkat med detta så lång tid. Varför skulle jag inte orka nu?

Jag vet oxå att det är dags att berätta för K. Han måste få veta. Men jag skäms, jag kan inte ens beskriva hur mycket jag skäms. Jag saknar det ordförådet som krävs. Jag gråter när jag tänker på det. Jag vet inte om jag gråter för att jag tycker synd om mig själv eller för att jag inte ser något ljus länst bak i tunneln. Det är bara mörkt. Och jag ska kalla mig själv för en person som tar ansvar, när jag inte ens kan ta hand om mig själv. Jag kan inte sköta ett matintag, som ligger i ens natur. Om jag kan misslyckas med en sådan enkel och naturlig sak, så kan jag väl misslyckas med allting.


Läste även i boken att man måste sluta att ersätta måltider med mackor. Det gör jag ofta. Min lunch eller middag består ofta av en liten soppa och knäckebröd med keso och kalkon. Nyttigt, lättillagat och gott. Fast jag vet inte om det ens är gott längre. Jag kanske bara inbillar mig att det är gott för att jag vet att det är nyttigt. 


 
Ska ta tag i mig själv nu, duscha, ta på mig något fint, äta en frukt och sen iväg med K. Ska jobba imorgon bitti, så måste även fixa matlåda. Tänker inte äta maten där, som bara består av mackor med ost och skinka, usch.

Hoppas jag inte gjorde er nedstämda genom att skriva såhär. Jag försöker oftast verka glad och positiv, men visst har vi alla våra dagar. Kram!

Kommentarer
Postat av: lisa rosén

lilla vän, be inte om ursäkt! alla kan vi inte vara pigga och glada jämt.

Men precis som du säger, så stark som du varit och tagit dig igenom allt detta, levt med denna jävla sjukdom rent ut sagt, så vet jag lika väl som du själv att du klarar att söka hjälp.

Om jag skall vara ärlig så tror jag det är det enda man kan göra för att bli helt bra. men de vet du ju redan.

grejen är den att jag har slutat skämmas för bulimin.

Sedan jag kom intill på ätmottagningen så kan jag prata nästan öppet om det. för ärligt, jag kan inte hjälpa själv att jag hetsäter. de är ju en sjukdom. inte mindre än ngn annan. men de positivia är att man kan bli frisk! och det, de är vad vi ska bli.

så försök verkligen erkänn att de är en sjukdom, att du behöver all hjälp du kan få från omgivningen samt professionell hjälp så kommer du må bättre mkt snabbare tror jag. ring psyk avdelningen på sjukhuset och fråga om tips på mottagningar som finns att erbjuda där du bor. du behöver ju inte ens säga ditt namn. reka lite ibörjan om de känns lugnare :)

annars som sagt kan ja alltid ringa, för vet att de kan vara hemskt jobbigt ibörjan. min mamma fick ringa åt mig, bara så du vet :)

gillar så din blogg och de lilla ja "känner" dig som person. de ska du veta!!!

ta hand om dig och hör av dig bara om det är så, okaj???

kramar

Postat av: lisa rosén

lilla vän, be inte om ursäkt! alla kan vi inte vara pigga och glada jämt.

Men precis som du säger, så stark som du varit och tagit dig igenom allt detta, levt med denna jävla sjukdom rent ut sagt, så vet jag lika väl som du själv att du klarar att söka hjälp.

Om jag skall vara ärlig så tror jag det är det enda man kan göra för att bli helt bra. men de vet du ju redan.

grejen är den att jag har slutat skämmas för bulimin.

Sedan jag kom intill på ätmottagningen så kan jag prata nästan öppet om det. för ärligt, jag kan inte hjälpa själv att jag hetsäter. de är ju en sjukdom. inte mindre än ngn annan. men de positivia är att man kan bli frisk! och det, de är vad vi ska bli.

så försök verkligen erkänn att de är en sjukdom, att du behöver all hjälp du kan få från omgivningen samt professionell hjälp så kommer du må bättre mkt snabbare tror jag. ring psyk avdelningen på sjukhuset och fråga om tips på mottagningar som finns att erbjuda där du bor. du behöver ju inte ens säga ditt namn. reka lite ibörjan om de känns lugnare :)

annars som sagt kan ja alltid ringa, för vet att de kan vara hemskt jobbigt ibörjan. min mamma fick ringa åt mig, bara så du vet :)

gillar så din blogg och de lilla ja "känner" dig som person. de ska du veta!!!

ta hand om dig och hör av dig bara om det är så, okaj???

kramar

Postat av: lisa rosén

lilla vän, be inte om ursäkt! alla kan vi inte vara pigga och glada jämt.

Men precis som du säger, så stark som du varit och tagit dig igenom allt detta, levt med denna jävla sjukdom rent ut sagt, så vet jag lika väl som du själv att du klarar att söka hjälp.

Om jag skall vara ärlig så tror jag det är det enda man kan göra för att bli helt bra. men de vet du ju redan.

grejen är den att jag har slutat skämmas för bulimin.

Sedan jag kom intill på ätmottagningen så kan jag prata nästan öppet om det. för ärligt, jag kan inte hjälpa själv att jag hetsäter. de är ju en sjukdom. inte mindre än ngn annan. men de positivia är att man kan bli frisk! och det, de är vad vi ska bli.

så försök verkligen erkänn att de är en sjukdom, att du behöver all hjälp du kan få från omgivningen samt professionell hjälp så kommer du må bättre mkt snabbare tror jag. ring psyk avdelningen på sjukhuset och fråga om tips på mottagningar som finns att erbjuda där du bor. du behöver ju inte ens säga ditt namn. reka lite ibörjan om de känns lugnare :)

annars som sagt kan ja alltid ringa, för vet att de kan vara hemskt jobbigt ibörjan. min mamma fick ringa åt mig, bara så du vet :)

gillar så din blogg och de lilla ja "känner" dig som person. de ska du veta!!!

ta hand om dig och hör av dig bara om det är så, okaj???

kramar

Postat av: lisa rosén

lilla vän, be inte om ursäkt! alla kan vi inte vara pigga och glada jämt.

Men precis som du säger, så stark som du varit och tagit dig igenom allt detta, levt med denna jävla sjukdom rent ut sagt, så vet jag lika väl som du själv att du klarar att söka hjälp.

Om jag skall vara ärlig så tror jag det är det enda man kan göra för att bli helt bra. men de vet du ju redan.

grejen är den att jag har slutat skämmas för bulimin.

Sedan jag kom intill på ätmottagningen så kan jag prata nästan öppet om det. för ärligt, jag kan inte hjälpa själv att jag hetsäter. de är ju en sjukdom. inte mindre än ngn annan. men de positivia är att man kan bli frisk! och det, de är vad vi ska bli.

så försök verkligen erkänn att de är en sjukdom, att du behöver all hjälp du kan få från omgivningen samt professionell hjälp så kommer du må bättre mkt snabbare tror jag. ring psyk avdelningen på sjukhuset och fråga om tips på mottagningar som finns att erbjuda där du bor. du behöver ju inte ens säga ditt namn. reka lite ibörjan om de känns lugnare :)

annars som sagt kan ja alltid ringa, för vet att de kan vara hemskt jobbigt ibörjan. min mamma fick ringa åt mig, bara så du vet :)

gillar så din blogg och de lilla ja "känner" dig som person. de ska du veta!!!

ta hand om dig och hör av dig bara om det är så, okaj???

kramar

Postat av: Sandra

ja inte är det lätt att berätta om bulimin för folk... hemskt svårt. jag har slutat att göra det. men om jag skulle vara tillsammans med någon skulle jag göra det. trots att det är svårt, nästintill omöjligt. lycka till, du kommer klara det! KRAM

2008-09-06 @ 17:36:45
URL: http://bullkamp.blogg.se/
Postat av: Lisa W

Du skriver så kloka saker! Tack!

2008-09-08 @ 09:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0