nya frukostvanor?

Har precis avslutat min frukost. Låg i sängen i nästan en timme innan och läste Bli vän med kroppen och maten. Tror ni att det är en bra bok att ge till K och mamma så att de kan förstå mig bättre?

Igår på samtalet så sa psykologen att jag måste äta varierat. Jag äter alltid gröt med keso och ½ banan till frukost. Jag vet att det håller mig från hungern 3-5 h. Då kan kroppen inte försöka lura mig med sina falska hungerskänslor efter 1 h. Jag har ätit detta så länge att jag inte vet vad annars jag kan äta. Vill helst inte sitta och trycka i min 3 mackor med smör och ost. Men kanske grovt bröd (ni vet sånt svart kompakt bröd) med kalkon och keso? Blir två mackor bra då? Hur gör jag för att inte bli övermätt? Jag vet att det inte är en bra start att börja sin dag med att äta sig full. Leder till ett allt-eller-inget tänkande för mig. Då kan jag lika görna fortsätta.

Känns nästan lite pinsamt att fråga dessa frågor. Är det inte rätt självklart att man ska äta tills man är mätt? Nej, inte för mig. Jag vet inte vad mätt innebär. Jag vet inte vad normal hunger innebär. Jag vet bara vad fullproppad och svält känns som.

Det är fint väder ute och jag ska ta en promenad till skolan vid 12-tiden. Får ut en hemtenta idag som ska vara inlämnad på måndag, men jag ska göra tid för bloggen oxå. Den gör mig lugn och ger mig kraft att orka kämpa mer. Den gör mig medveten om att jag inte får ge upp de dagar när jag 'låtsas' att jag är frisk. Jag måste vara stark och jag får inte bryta ihop. Stora krav, jag vet. Men jag orkar inte falla igen. Jag kommer inte orka resa mig upp.

Ska skriva ner lite frågor till psykologen som jag kan ställa på nästa möte. Hon kanske har några svar som vi inte tänkt på. Några som för oss är helt 'konstiga', men som för människor som inte har bulimi, 'normala'.

Kommentarer
Postat av: Panna

Två mackor av typen du nämnde och en frukt? Jag gillar polarkraft extrem skarpt, fast de kanske är lite för mycket åt det sjuka hållet? De är sjukt kalorisnåla jämfört med andra, så man kan ju äta en extra och bli extra mätt för samma kalorier som vanliga mackor?

2008-09-24 @ 11:16:47
URL: http://awishfornormality.blogg.se/
Postat av: Marie

mättnad är svårt, jag känner aldrig heller mättnad så det är svårt att veta hur mycket man ska äta. Det är en kamp i sig att lära känna sin kropp så att man klarar av detta, så det kommer! Ja, jag tipsar dig om fruktsalladen, den är underbar! :D

2008-09-24 @ 11:58:12
URL: http://wwwminkamp.blogg.se/
Postat av: cecilia

Svårt det där med frukost. Måste bara meddela att jag är otroligt glad över att du får hjälp. Den "hjälpen" jag fick var att en "expert"-tant sa att allt var mina föräldrars fel i princip. Det skulle hon ha 450 kr för. Vad göra?

2008-09-24 @ 12:09:30
URL: http://ceciliab.bloggagratis.se
Postat av: lisa

god dag :)

de är ju hur bra som helst om du ger boken till dina nära och kära. mina föräldrar har fått läsa massa :), men de tycker de är jättebra. dels att de får kunskap om sjukdomen samtidigt som de förstår sig på mitt beteende och visar mkt större förståelse nu.



mättnadskänsla är ngt man tappar med denna sjukdom. de är därför man skall vara så noga med mat var tredje timma nu i början eftersom vi måste få tillbaka mättnad och hunger. på ÄS sa dom till mig att man får liksom börja om och träna upp detta, äta som en bebis :) Så inget konstigt att du inte känner ngt. men var lugn, det kommer säger dom. de får vi tro på helt enkelt!



en bra frukost enligt ÄS var gröt med sylt och mjölk, två mackor eller om man vill ha ägg istället för två mackor så var de ett ägg och en macka ihop med gröten och de då.

du kanske tycker ja är helt kocko men ville bara säga vad ja fått veta!

kram

2008-09-24 @ 14:20:24
URL: http://atstorningsfriskajagbli.blogg.se/
Postat av: Lisa W

Jag fick en lista från Capio med riktlinjer för vad som är en normal portion. Jättebra! Jag känner inte heller någon mättnad eller hunger, bara sug (som jag tycks ha konstant, även när jag har ätit extremt mycket).

2008-09-24 @ 15:50:06
URL: http://acceptans.blogg.se/
Postat av: Marie

Tack för tipset! Jag tänkte försöka hitta något bra nu när jag åker till sthlm. Känner du till staden så du har något tips på butik? :)

2008-09-24 @ 16:02:08
URL: http://wwwminkamp.blogg.se/
Postat av: cecilia

Ja, det var det, men en privat sådan, jag blev aldrig liksom slussad av skolkuratorn till någon mottagning eller så, men jag vet inte om det hade hjälpt. Hur kan man veta om att man är sjuk eller frisk? Numera kräks jag inte men kan ligga hemma och gråta i timmar för att jag inte orkar träna när jag har "syndat" eller aa, du vet vad jag menar va? :)

2008-09-24 @ 23:25:47
URL: http://ceciliab.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0