miss duktig

Ibland så börjar jag tvivla lite på det här med ÄS. Visst jag vet att det handlar mycket om undanträngda känslor och så, jag vet allt det. Men fortfarande så är man medveten om vad man gör. Man väljer sina handlingar, varesig de är inlärda eller spontana.

Om jag vet att jag genom att spy tränger undan ännu fler känslor, varför spyr jag?
Om jag vet att jag genom att svälta kommer att hetsäta, varför svälter jag?

Jag vet inte om jag resonerade så när jag var helt fast i ÄS, men nu i efterhand så känner jag mig så dum som ens har hamnat där? Hur kunde jag vara så svag? Hur kunde jag tillåta det? Hur dum blir man innan man inser att man är för dum?

Dock, när jag insåg vad som hände och när jag efter 2 års tid tog reda vad felet var, dvs. bulimi, så valde jag att göra något åt det. Varför väljer fler inte detta? När man vet exakt hur man ska göra för att sluta svälta, hetsa, och spy, varför tar man inte till sig av detta? Istället sitter man och bloggar om hur andra ska göra och leva för att komma ur sin ÄS. Vad är det för exempel vi själva framstår som? "Du ska äta regelbundet och lagom, men det gäller inte mig, för jag klarar mig på en halv kycklingfilé hela dagen" Detta kallas dubbelmoral, och jag tycker att det är fel att "leka duktig" när man berättar för andra hur de ska göra, och man själv skriver om hur exakt fel man själv gör. Därför så tror jag att vi ofta drar ner på varandra istället för att hjälpa varandra. Våra bloggar håller på och tävlar med varandra, till och med här tävlar vi. Men istället sitter vi om läser kommentarer där andra berättar hur duktiga vi är som skriver så bra blogg! Ja jätteduktiga!

Kommentarer
Postat av: Marie

tack så mycket! Och oj så rätt du har angående våra bloggar. jag tror också att de till större del kan dra ner oss, men det beror nog mycket på var man är i sin sjukdom. Jag har ganska god kontroll och anser ju att man alltid måste äta mat, jag hoppas aldrig över måltider eller så, så jag själv kan känna att jag ofta blir skrämd av andras inlägg istället för att imponeras så det är jag glad över. Men jag tror som dig att många tar det på helt fel sätt och istället "härmar" andra när det äter dåligt. Som att "äter hon lite så ska banne mig jag göra det också" Samtidigt som man peppar andra och skriver hur de ska göra för att bli bättre. Alltså en total dubbelmoral! Bra att du tar upp det här!

2008-10-15 @ 17:30:13
URL: http://wwwminkamp.blogg.se/
Postat av: Zäta

bra skrivet!

2008-10-15 @ 18:14:02
URL: http://www.metrobloggen.se/mikaelaz
Postat av: Proppen

Även jag håller med om alla dessa ÄSbloggar. Har raderat ett x antal "äsbloggar", just för att de drar ner mig hela tiden i skiten.. (och även de som läser min blogg gör väl detsamma.. förhoppningsvis inte.. =/ men tror det då "alla" skriver vad de har ätit o tränat..) Ha en bra kväll! Kram

2008-10-15 @ 18:14:15
URL: http://onie.blogg.se/
Postat av: katten

Ja, jag har också tänkt på det där. Det är så sant. Men man har ju bara goda avsikter när man skriver välmenande kommenterar som "ät regelbundet", men själv inte gör det. Det är vårat problem liksom,att vi vet hur man ska äta och skulle kunna föresläsa om kost och hälsa, men inte klarar av att leva så själva.



Alltså jag blev också lite påverkad av vissa bloggar negativt, har slutat läsa dem. Vi får väl alla vakta och säga till ärligt bara om nån blogg går över gränsen.

2008-10-15 @ 22:51:32
URL: http://ettmatvrak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0