Min kropp och jag

En sak var att acceptera att jag har en ätstörning som förmodligen kommer ta år att komma ut, och enbart om jag kämpar hela tiden. Jag har pratat med min kropp och kommit överrens att vi ska göra detta. Vi ska kämpa för mig. Jag ska hjälpa henne och hon ska hjälpa mig. Jag ska ge henne all alla byggstenar hon behöver, och hon ska bygga det jag behöver. Jag ska inte plåga henne genom att bara ge henne utvalt byggmaterial eller väldigt lite av det. Och jag ska inte straffa henne med att slänga ett ton stenar på henne som jag sedan ska tvinga henne att lämna tillbaka iform av kräkning. Jag ska helt enkelt vara snäll och behandla henne som om hon var värd det bästa. Hon har lovat mig att bygga det som jag behöver och inte ifrågesätta mycket. Hon ska även försöka att inte lyssna på mig när jag ber henne lämna tillbaka stenar. Jag och hon, vi ska bli vänner. Vi ska älska varandra och göra allt ihop. För så har det inte varit hittills.

Men vi har redan börjat ställa till med problem för varandra. Ju bättre vi samarbetat och ju längre vi kommer ifrån ätstörningen, desto mindre lycka känner jag. Jag känner mig nedstämd och känner att orken inte räcker till då. Jag börjar gråta över små saker. Jag gråter när jag läser era bloggar och era kommentarer till mig, när jag skriver själv, och mestadels så fort jag är ensam. Hur ska jag komma åt detta problemet? Jag har accepterat ätstörningen och jag ser framåt, men jag vet inte om jag kan acceptera mitt nedstämda jag. Ofta tänker jag "är du ledsen för att du tycker synd om dig själv?" Och jag vet inte. Det känns som att jag alltid har varit glada jag, och nu har jag en anledning att vara ledsen och nu är jag bara det. Mamma berättade för psykologen igår att jag var mycket gladare innan. K tycker att jag var mycket gladare innan. Min bästa tjejkompis, som jag åt middag med igår, frågade varför kag verkat så ledsen på senare tid. De säger att det ser ut som om jag ska börja gråta även om jag skrattar och ler. Ögonen ljuger visst aldrig, de speglar insidan. Hur länge ska jag orka? Tänk om det blir värre? Tänk om det aldrig blir bra?

Kommentarer
Postat av: Marie

Det är skönt, nu hoppas jag att det kan peppa mig lite extra! Och du, kämpa på idag, det är onsdag och en helt ny dag! :)

2008-10-08 @ 10:26:26
URL: http://wwwminkamp.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag känner att jag måste skriva det här till dig, för jag känner likadant, är inne i den där perioden nu.



Det finns en tid för sorg och ilska, när man gråter och hatar, är bitter över allt som gör ont och känner att det aldrig kommer att bli bra.



Men den perioden kommer också att ta slut, även om det kan vara svårt att tro nu. Det är okej att vara ledsen och sörja, men det kommer inte att hålla i sig för evigt. Vi har varit förjävliga mot oss själva, och det är inget man bara viftar bort i en handvändning.



Bättre tider är på väg, vännen,

Tänker på dig,

KRAM

2008-10-08 @ 11:18:05
URL: http://hiraedd.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag känner med dig, det är förjäkligt när man ramlar så där, men det är bara att resa sig och borsta av sig igen!



Angående bilderna så har jag velat fram och tillbaka länge, men de där bilderna var så passande till texten :)

2008-10-08 @ 11:34:01
URL: http://hiraedd.blogg.se/
Postat av: katten

Det här kanske låter lite klyshigt, men den här nedstämdheten var kanske nedtryckt av bulimin förut. "Här kommer alla känslorna på en och samma gång"..hehe förlåt;)



Dessutom får kroppen och hjärnan mer näring och orkar tänka och känna. Jag tror att vår hjärna har nån sorts överlevnadsmekanism som gör att vi kan skjuta bort nedstämdhet/ångest, tills vi är redo att stå ut med den och arbeta med den.



Såklart kommer du bli bra! Du är samma person som innan!

2008-10-08 @ 13:22:54
URL: http://ettmatvrak.blogg.se/
Postat av: Panna

Nu är tid att sörja, sen blir tid att le. Jag tror verkligen att det är så. Du håller på att lära dig att lyssna på din kropp och dina känslor. Det är nog mycket nedstämdhet som samlats och tryckts ner långt in. Nu kommer allt ut, men någon gång kommer de gamla sakerna ta slut och du kan se framåt igen.



Hehe, det där var sjukt flummigt. Så går det om man jobbar hela dan... Jag skickar kommentaren ändå, så får du ta åt dig vad du vill ur den ;)

2008-10-08 @ 17:11:58
URL: http://awishfornormality.blogg.se/
Postat av: K

Vet du va... Det är inte konstigt om du inte är glad hela tiden. Att ta sig ur en ätstörning tar på krafterna. Innan har du nog inte tillåtit dig känna efter. De kommer bli bra! =) Fortsätt kämpa! Kram!

2008-10-08 @ 19:54:20
URL: http://pavagigen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0