Definitioner av tankefällor

  • Allt-eller-intet-tänkande: Du tänker i extrema kategorier, svart eller vitt. Om något du har gjort inte är helt perfekt, är det fullständigt misslyckat. Det finns bara två kategorier: perfekt eller misslycka 
  • Övergeneralisering: Du ser en enstaka händelse som en del i ett mönster av t.ex misslyckanden. Exempel: Jag känner mig obekväm på festen, alltså är jag dålig på att umgås med människor.
  • Psykologiskt filter: Du lägger överdriven vikt vid en negativ detalj utan att se på helheten. Exempel: Jag glömde att ringa ett samtal idag på jobbet, jag har inte fått någonting gjort.
  • Diskvalificering: Du bagatelliserar positiva erfarenheter genom att tänka att de inte räknas. Exempel: Jag gjorde ett bra jobb i det här projektet, men det betyder inte att jag är kompetent, jag hade bara tur.
  • Tankeläsning: Du tror att du vet vad andra tänker, utan att ta reda på om du har rätt. Exempel: Han tänker att jag inte har någon aning om vad jag pratar om.
  • Katastroftänkande: Du förväntar dig att saker och ting kommer att gå dåligt, och du är övertygad om att du har rätt. Exempel: När jag ska hålla mitt föredrag så kommer jag att stamma så att ingen förstår vad jag säger.
  • Förstoring/förminskning: När du betraktar dig själv, en situation, eller någon annan, förstorar du det negativa och förminskar det positiva. Exempel: Mitt dåliga resultat bevisar hur inkompetent jag är. Mina höga resultat betyder inte att jag är bra på det här, utan bara hade tur.
  • Känslotänkande: Du antar att dina negativa känslor visar hur saker egentligne är. Exempel: Jag känner mig värdelös, alltså är jag det.
  • Etikettering: Du sätter en mycket negativ etikett på dig själv eller någon annan, utan att ta hänsyn till saker som talar för att den inte stämmer. Exempel: Jag är misslyckad. Han är dum.
  • Personalisering: Du ser dig själv som orsak till yttre händelser du inte har något ansvar för. Exempel: Min chef var tvär och sur när hon pratade med mig, jag måste ha gjort något fel.
  • Borde- och måste-uppmaningar: Du har en mycket precis uppfattning om hur du själv och andra ska bete sig och du överdriver vikten av att det blir som du tänkt. Exempel: Jag måste hinna bli färdig idag. Jag borde ringa.

Kommentarer
Postat av: Tant Malin

Så spännande! Speciellt de två sista stämmer perfekt in på mig! Finns det där i någon bok? Jag vill läsa!!!

2008-11-10 @ 16:37:36
URL: http://tretusenggr.blogg.se/
Postat av: Malin

Tack för att du tog din tid till att skriva ner det och dela med dig. Stämmer så bra in på mycket att det är läskigt, man får sig en tankeställare, tack!

2008-11-10 @ 17:42:41
URL: http://livetochkarleken.blogg.se/
Postat av: Nikki

Undrar var du hittade dessa någon stans.. Grymyt bra! Läskigt bara att alla utom en överrensstämde/passade in!



Ok om jag copar å refererar?

2008-11-10 @ 21:57:54
URL: http://bonies.blogg.se/
Postat av: jami

Ush vad "pinsamt" att känna igen sig i ALLT du skrev... Verkligen att få kastat i ansiktet på sig vilken låg självuppfattning om mig själv jag har... :O

2008-11-13 @ 15:34:49
URL: http://jamille.blogg.se/
Postat av: Jacob Palme

Jag skulle vilja publicera din artikel "defintioner av takefällor" på webbplatsen http://web4health.info/sv/.



Jag är gift med Gunborg Palme och vi driver denna webbsajt tillsammans.

2010-12-21 @ 13:45:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0