Våldta för att gifta

Som nämnt tidigare i bloggen så ska jag hoppa av min högskoleutbildning. Jag har nu läst färdigt 60 poäng i Freds- och konfliktvetenskap. Det är en utbildning som kan ge väldigt mycket eller väldigt lite - beroende på vad du gör med den. Men så är det väl med allting i livet. Har man ett mål så kan man nå dit. Istället för att läsa klart hela utbildningen så vill jag testa på branschen först, för att se om det verkligen är någonting för mig.

En vän till mig var i Kenya under en 8-veckors-period och jobbade med läkare utan gränser. När hon kom hem så hade hon mycket att berätta och jag är väldigt nyfiken. Hon hade jobbat på ett förlossningshem där var 16:de kvinna avled under förlossningen. I Sverige så dör en av 160 000 under förlossningen. Skillnad?

Folk i Kenya lever som vi gjorde för 100 år sen. Kenya räknas till världens mest ojämlika land där hälften av befolkningen lever på mindre än en dollar om dagen medan en liten grupp har väldigt stora tillgångar och förmögenheter. Så antingen är du fattig, fattig, fattig eller så är du snuskigt rik.

Min vän befann sig i förlossningsrummet under större delen av sin resa och hon berättade för oss hur kvinnorna skrek av smärta. Hur de dog utan att någon blinkade. När det är så vanligt att dö, att man nästan förväntar sig att du ska dö. En grej som bara händer. Det finns inga resurser för bedövning eller vidare operationer om något skulle gå fel under förlossningen.

Vi gick vidare in på samtalsämnet och jag frågade henne om man blir bortgift eller om man gifter sig av kärlek, då jag vet att man i många länder praktiskt taget fortfarande blir bortgift mot sin vilja. Det hon berättade gjorde mig så illamående den dagen och samtidigt så glad då jag vet att det aldrig kan hända mig. Hon sa att killarna väljer sitt offer, kidnappar tjejen och våldtar henne tills dess att hon blir gravid. Då abort inte är ett alternativ i Kenya så måste tjejen gifta sig med denna killen då hon bär hans barn.

Efter detta satt jag och tänkte på hur hemskt detta egentligen var. Men sen slog det mig att det är ett sätt som för dig blir naturligt. Du vet att det kommer att ske, så du förväntar dig det. Det är inte samma sak som om det skulle hända någon i Sverige då vi här ser det som något så fruktansvärt hemst och onaturligt. Men för de så är det något som de vet kommer att ske, och därför inte lika fruktansvärt. Enligt Kenyas regering så sker en våldtäckt där var 30:e sekund. Jag försöker absolut inte försvara förövarna i dessa akter, men det är ju något som blir anturligt för dem oxå. Om de under sin uppväxt blivit tillsagda att det är så det går till, så är det väl inte så konstigt att de kommer att leva upp till denna bild när de blir äldre ...
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0